Σαν σήμερα 4 Νοεμβρίου

Σαν σήμερα 4 Νοεμβρίου

Η Ελένη Παπαδάκη υπήρξε σπουδαία Ελληνίδα ηθοποιός, γεννημένη στις 4 Νοεμβρίου 1908 στην Αθήνα. Μεγάλωσε σε μια ευκατάστατη οικογένεια και απέκτησε εξαιρετική μόρφωση, γνωρίζοντας τέσσερις ξένες γλώσσες και σπουδάζοντας φωνητική και πιάνο. Από νωρίς έδειξε πάθος για το θέατρο, και το ντεμπούτο της το 1925 στο Θέατρο Τέχνης του Σπύρου Μελά της χάρισε διθυραμβικές κριτικές.

Η καριέρα της ήταν γεμάτη σημαντικές συνεργασίες με εξέχουσες προσωπικότητες του θεάτρου, όπως η Μαρίκα Κοτοπούλη, ο Αιμίλιος Βεάκης, και η Κατίνα Παξινού. Ξεχώρισε σε πολλούς ρόλους, όπως η Δυσδαιμόνα στον Οθέλλο, η Νόρα στο Σπίτι της Κούκλας του Ίψεν, και η Κλυταιμνήστρα στην Ηλέκτρα του Σοφοκλή. Οι ερμηνείες της στις αρχαίες τραγωδίες άφησαν εποχή, ιδιαίτερα η απεικόνιση της Εκάβης το 1943-1944, που εντυπωσίασε τον ποιητή Άγγελο Σικελιανό, ο οποίος εξήρε την ταπεινότητα και την καλλιτεχνική αρετή της.

Κατά τη διάρκεια των Δεκεμβριανών, στις 21 Δεκεμβρίου 1944, συνελήφθη από την ΟΠΛΑ, κατηγορούμενη άδικα για φιλογερμανική στάση λόγω φημών για τις σχέσεις της με την κατοχική κυβέρνηση. Δυστυχώς, η εκτέλεσή της τη μετέτρεψε σε θύμα της βίας της εποχής. Μετά θάνατον, η Παπαδάκη τιμήθηκε για το έργο της, και θεωρείται μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.

 Η ίδρυση του Σοσιαλιστικού Εργατικού Κόμματος Ελλάδος (ΣΕΚΕ) το 1918 υπήρξε ένα σημαντικό γεγονός στην πολιτική ιστορία της Ελλάδας, καθώς αποτέλεσε τον πρώτο κομματικό σχηματισμό της Αριστεράς που επιβίωσε μέχρι σήμερα ως Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας (ΚΚΕ). Το Α’ Πανελλαδικό Σοσιαλιστικό Συνέδριο, που διεξήχθη στον Πειραιά, συγκέντρωσε 43 αντιπροσώπους από διάφορες περιοχές της χώρας, όπως η Θεσσαλονίκη, ο Πειραιάς και η Αθήνα, και ανέδειξε τις διαφορετικές τάσεις του σοσιαλιστικού κινήματος.

Η συζήτηση στο συνέδριο οδήγησε στην κυριαρχία των αριστερών σοσιαλιστών, οι οποίοι προώθησαν προοδευτικές θέσεις όπως η κατάργηση της βασιλείας, η κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής και η εθνικοποίηση γης. Το νέο κόμμα, το οποίο δημοσίευσε τον "Εργατικό Αγώνα" και αργότερα τον "Ριζοσπάστη", υπήρξε το πρώτο βήμα για τη συγκρότηση ενός ενιαίου σοσιαλιστικού μετώπου στην Ελλάδα.

Αυτή η ίδρυση εντάσσεται στο πλαίσιο των διεθνών εξελίξεων της εποχής, καθώς ο αντίκτυπος της Οκτωβριανής Επανάστασης στη Ρωσία επηρέασε τις πολιτικές εξελίξεις σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, εν μέσω της αναστάτωσης που προκάλεσε ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος και οι κοινωνικές ανισότητες που προήλθαν από αυτόν.

Η ίδρυση του Σοσιαλιστικού Εργατικού Κόμματος Ελλάδος (ΣΕΚΕ) το 1918 υπήρξε ένα σημαντικό γεγονός στην πολιτική ιστορία της Ελλάδας, καθώς αποτέλεσε τον πρώτο κομματικό σχηματισμό της Αριστεράς που επιβίωσε μέχρι σήμερα ως Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας (ΚΚΕ). Το Α’ Πανελλαδικό Σοσιαλιστικό Συνέδριο, που διεξήχθη στον Πειραιά, συγκέντρωσε 43 αντιπροσώπους από διάφορες περιοχές της χώρας, όπως η Θεσσαλονίκη, ο Πειραιάς και η Αθήνα, και ανέδειξε τις διαφορετικές τάσεις του σοσιαλιστικού κινήματος.

Η συζήτηση στο συνέδριο οδήγησε στην κυριαρχία των αριστερών σοσιαλιστών, οι οποίοι προώθησαν προοδευτικές θέσεις όπως η κατάργηση της βασιλείας, η κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής και η εθνικοποίηση γης. Το νέο κόμμα, το οποίο δημοσίευσε τον "Εργατικό Αγώνα" και αργότερα τον "Ριζοσπάστη", υπήρξε το πρώτο βήμα για τη συγκρότηση ενός ενιαίου σοσιαλιστικού μετώπου στην Ελλάδα.

Αυτή η ίδρυση εντάσσεται στο πλαίσιο των διεθνών εξελίξεων της εποχής, καθώς ο αντίκτυπος της Οκτωβριανής Επανάστασης στη Ρωσία επηρέασε τις πολιτικές εξελίξεις σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, εν μέσω της αναστάτωσης που προκάλεσε ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος και οι κοινωνικές ανισότητες που προήλθαν από αυτόν.
 

Γεώργιος Τερτσέτης υπήρξε μια σημαντική προσωπικότητα της ελληνικής ιστορίας, γνωστός για την πολυδιάστατη δράση του ως δικαστής, λογοτέχνης και ιστορικός. Η συμμετοχή του στη δίκη του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη και του Δημητρίου Πλαπούτα κατά την Αντιβασιλεία του Όθωνα, όπου αρνήθηκε να υπογράψει την καταδίκη τους, αναδεικνύει την ηθική του ακεραιότητα και το θάρρος του.

Γεννημένος το 1800 στη Ζάκυνθο, ο Τερτσέτης ήρθε σε επαφή με την επαναστατική κίνηση της εποχής και υπηρέτησε στην Ελλάδα μετά την Επανάσταση του 1821. Η εκπαιδευτική του πορεία, οι νομικές σπουδές του στην Ιταλία, καθώς και οι φιλίες του με άλλες σημαντικές προσωπικότητες της εποχής, όπως ο Διονύσιος Σολωμός, διαμόρφωσαν τη σκέψη και το έργο του.

Η λογοτεχνική του παραγωγή περιλαμβάνει ποιήματα και ιστορικά κείμενα που ενσωματώνουν την παράδοση και την ιστορία του ελληνικού λαού. Ειδικότερα, η συνεργασία του με τον Κολοκοτρώνη για την καταγραφή των απομνημονευμάτων του έφερε στο φως σημαντικά γεγονότα της ελληνικής ιστορίας.

Αξιοσημείωτο είναι ότι, παρά τις δυσκολίες και την πολιτική καταπίεση, ο Τερτσέτης παρέμεινε πιστός στα ιδανικά της ελευθερίας και της δικαιοσύνης μέχρι τον θάνατό του το 1874. Το έργο του, που συγκεντρώθηκε και εκδόθηκε μετά θάνατον, συνεχίζει να αποτελεί πηγή έμπνευσης και γνώσης για τις επόμενες γενιές.


 

Ο Ζακ Τατί (Jacques Tati) ήταν μια εμβληματική μορφή του γαλλικού κινηματογράφου, γνωστός για το μοναδικό του ύφος που συνδύαζε την παντομίμα με την κωμωδία. Γεννήθηκε στις 9 Οκτωβρίου 1907 στο προάστιο Λε Πεκ του Παρισιού, και το πραγματικό του όνομα ήταν Ζακ Τατισέφ. Εντούτοις, η τέχνη του ως μίμος και ηθοποιός αναδείχθηκε στη δεκαετία του 1930, με τις πρώτες του εμφανίσεις σε βαριετέ και μιούζικ χολ.

Η καριέρα του στο σινεμά ξεκίνησε το 1949 με την ταινία "Μέρα γιορτής" ("Jour de fête"), η οποία τον καθόρισε ως δημιουργό με ξεχωριστό στυλ και βραβεύτηκε για το σενάριό της στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Ακολούθησε η γνωστή ταινία "Οι διακοπές του κυρίου Ιλό" ("Les vacances de Monsieur Hulot", 1953), που απέδωσε με μοναδικό τρόπο την κωμική πλευρά της αστικής ζωής κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών.

Ο κύριος Ιλό, ο χαρακτήρας του Τατί, έγινε το σήμα κατατεθέν του, με τις αδέξιες αντιδράσεις και τις ποιητικές του αντιλήψεις, αποτελώντας ένα σύμβολο της ανθρώπινης αντίστασης στην τεχνολογία και τον σύγχρονο κόσμο. Παρόλο που γύρισε μόνο έξι ταινίες μεγάλου μήκους, η επιρροή του στον κινηματογράφο είναι αδιαμφισβήτητη και η κληρονομιά του συνεχίζει να επηρεάζει τους δημιουργούς και τους θεατές έως σήμερα.

Ο Κώστας Τσάκωνας υπήρξε μια από τις πιο αγαπητές μορφές της ελληνικής κωμωδίας, με μια λαμπρή καριέρα που εκτείνεται στις δεκαετίες του '80 και του '90. Γεννήθηκε στην Αθήνα στις 12 Οκτωβρίου 1943 και από νεαρή ηλικία ασχολήθηκε με το θέατρο, σπουδάζοντας υποκριτική στη δραματική σχολή του «Λαϊκού Πειραματικού Θεάτρου» και στη σχολή «Βεάκη».

Η καριέρα του απογειώθηκε με την ταινία «Μάθε παιδί μου γράμματα» (1981) και ακολούθησαν δημοφιλείς βιντεοταινίες όπως «Κλασική περίπτωση βλάβης» (1987) και «Η μεγάλη απόφραξη» (1988). Η επιτυχία του ενισχύθηκε από την παρουσία του σε επιθεωρήσεις και κωμικά σκετς που σατίριζαν τα πολιτικά δρώμενα της εποχής.

Δυστυχώς, η ζωή του πήρε μια δύσκολη τροπή το 2004, όταν υπέστη σοβαρό τραυματισμό από πτώση δέντρου, ενώ τα επόμενα χρόνια αντιμετώπισε σοβαρές υγειονομικές προκλήσεις, όπως εγκεφαλικό και καρκίνο. Παρά τις δυσκολίες, ο Τσάκωνας παρέμεινε πιστός στο πάθος του για την υποκριτική, με μια ισχυρή πεποίθηση ότι ο ηθοποιός πρέπει να εκπέμπει θετικότητα και όχι μιζέρια.

Αν και ο Κώστας Τσάκωνας πέθανε στις 4 Νοεμβρίου 2015, η κληρονομιά του παραμένει ζωντανή μέσω των ρόλων του και της αγάπης που έλαβε από το κοινό. Η ζωή και το έργο του αποτελούν μια σημαντική συνεισφορά στην ελληνική κωμωδία, και οι αναμνήσεις του συνεχίζουν να συγκινούν και να διασκεδάζουν τους θεατές.
 

 

Το έργο του Σίγκμουντ Φρόιντ "Ερμηνεία των Ονείρων" αποτελεί ένα θεμελιώδες κείμενο της ψυχολογίας και της ψυχανάλυσης, καθώς είναι η πρώτη συστηματική προσπάθεια για την επιστημονική εξήγηση των ονείρων. Κυκλοφόρησε στις 4 Νοεμβρίου 1899, με τον Φρόιντ να υποστηρίζει ότι τα όνειρα είναι η «βασιλική οδός προς τη γνώση του ασυνείδητου».

Ο Φρόιντ αναλύει πώς τα όνειρα λειτουργούν ως μεταμφιεσμένες εκπληρώσεις απωθημένων επιθυμιών, ιδίως όσων σχετίζονται με σεξουαλικά και επιθετικά ένστικτα. Παρουσιάζει τεχνικές αποκωδικοποίησης που περιλαμβάνουν τη συμπύκνωση, τη μετάθεση, την αναπαράσταση και τη δευτερογενή αναθεώρηση. Μέσα από προσωπικές και ασθενών εμπειρίες, επιχειρεί να αποδείξει την ύπαρξη κρυφών νοημάτων στα όνειρα.

Αν και αρχικά το έργο είχε περιορισμένη απήχηση, αργότερα αναγνωρίστηκε ως ένα από τα πιο σημαντικά κείμενα στην ψυχολογία, ανοίγοντας νέους δρόμους στην κατανόηση της ανθρώπινης ψυχής. Σήμερα, η "Ερμηνεία των Ονείρων" είναι θεμελιώδης αναφορά για όσους μελετούν την ψυχολογία και την ανθρώπινη συμπεριφορά.
 

Τα Τάγματα Εφόδου (Sturmabteilung ή SA) αποτέλεσαν έναν παραστρατιωτικό μηχανισμό του Εθνικοσοσιαλιστικού Εργατικού Κόμματος της Γερμανίας, ιδρυμένα από τον Αδόλφο Χίτλερ το 1921 στο Μόναχο. Οι κύριοι σκοποί τους ήταν η περιφρούρηση των συγκεντρώσεων των Ναζί και η διάλυση των εκδηλώσεων των αντιπάλων κομμάτων, κυρίως των αριστερών οργανώσεων.

Αρχικά στρατολογούμενοι από πρώην στρατιώτες και ακροδεξιούς, τα μέλη της SA διακρίνονταν από τις χαρακτηριστικές χακί στολές τους. Κατά τη διάρκεια της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης, τα Τάγματα Εφόδου έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη βία στους δρόμους, με ιδιαίτερη αντίθεση προς την παραστρατιωτική οργάνωση του Κομμουνιστικού Κόμματος της Γερμανίας.

Η δύναμη της SA αυξήθηκε ραγδαία, φτάνοντας από 6.000 μέλη το 1922 σε 3.000.000 το 1933, καθοριστική χρονιά για την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία. Ωστόσο, η αυξανόμενη επιρροή τους δημιούργησε ανησυχία στον Χίτλερ, οδηγώντας στην εξόντωση του ηγέτη τους, Έρνστ Ρεμ, κατά τη διάρκεια της "Νύχτας των Μεγάλων Μαχαιριών" το 1934. Μετά την αναδιοργάνωση της SA, η επιρροή τους μειώθηκε καθώς τα Ες-Ες, υπό τη διοίκηση του Χάινριχ Χίμλερ, ανέλαβαν την πρωτοκαθεδρία.

Η SA διαλύθηκε επίσημα με τη συνθηκολόγηση της Γερμανίας στις 8 Μαΐου 1945, με την ήττα του ναζιστικού καθεστώτος.


 

Ο Νικόλαος Πλαστήρας, γνωστός ως «Μαύρος Καβαλάρης», είναι μία από τις πιο εμβληματικές προσωπικότητες της νεοελληνικής ιστορίας του 20ου αιώνα. Γεννημένος στις 4 Νοεμβρίου 1883 στο Βούνεσι (σημερινό Μορφοβούνι) Καρδίτσας, ο Πλαστήρας υπηρέτησε με διακρίσεις στους Βαλκανικούς Πολέμους και συμμετείχε ενεργά στην πολιτική ζωή της Ελλάδας, ιδίως κατά τη διάρκεια του Εθνικού Διχασμού και της Μικρασιατικής Εκστρατείας.

Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, ο Πλαστήρας έγινε γνωστός για την ηγεσία του σε κρίσιμες μάχες και πολιτικές εξελίξεις. Μετά την αποτυχία της Μικρασιατικής Εκστρατείας, συμμετείχε στην Επαναστατική Επιτροπή που οδήγησε στην ανατροπή της βασιλείας του Κωνσταντίνου και στην εγκαθίδρυση της Β' Ελληνικής Δημοκρατίας. Οι αποφάσεις του να καταδικάσει τους υπαίτιους της ήττας στη Μικρασία και να καλέσει τον Ελευθέριο Βενιζέλο για τις διαπραγματεύσεις της Συνθήκης της Λωζάνης ήταν καθοριστικές για την πολιτική σκηνή της εποχής.

Στη συνέχεια, οι πολιτικές του προτάσεις και οι στρατηγικές του είχαν σημαντικό αντίκτυπο κατά την διάρκεια των μεταπολεμικών χρόνων, συμπεριλαμβανομένης της κυβέρνησης του 1945 και της Συμφωνίας της Βάρκιζας. Ωστόσο, οι πολιτικές του απόψεις και οι δημόσιες παρεμβάσεις του προκάλεσαν αντιδράσεις, οδηγώντας τελικά σε παραίτηση και απομόνωση κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου.

Η ζωή και η δράση του Πλαστήρα αντικατοπτρίζουν τις προκλήσεις και τις μεταβολές που σημάδεψαν την Ελλάδα κατά τον 20ό αιώνα, καθιστώντας τον μια εμβληματική μορφή της ελληνικής πολιτικής και στρατιωτικής ιστορίας.

Ο Τουταγχαμών, σήμερα, είναι αναμφισβήτητα ο πιο γνωστός Φαραώ της Αιγύπτου. Ωστόσο, πριν από την ανακάλυψη του τάφου του στην Κοιλάδα των Βασιλέων δεν ήταν παρά μόνο μια μικρή μορφή της 18ης Δυναστείας.

Γεννήθηκε γύρω στο 1347 π.Χ. και πέθανε ξαφνικά, σε ηλικία 18 ετών. Τα αίτια του θανάτου του δεν είναι ξεκάθαρα. Μία κρανιοεγκεφαλική κάκωση, που εντοπίστηκε κατά την εξέταση της μούμιας με Ακτίνες Χ, μαρτυρά ότι ο θάνατός του ήταν βίαιος, αλλά κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα αν επρόκειτο για δολοφονική επίθεση ή ατύχημα.


Ο τάφος του ανακαλύφθηκε στις 4 Νοεμβρίου του 1922 από τον βρετανό αρχαιολόγο Χάουαρντ Κάρτερ και η σαρκοφάγος ανοίχτηκε στις 16 Φεβρουαρίου του 1923. Ήταν ο πρώτος βασιλικός τάφος που βρέθηκε ασύλητος, γεγονός που αποδίδεται από πολλούς στο θρύλο της κατάρας που τον συνόδευε. Ο Κάρτερ, ως επιστήμονας, τον απέρριψε από την πρώτη στιγμή.

Πιθανολογείται ότι οι ρίζες αυτού του θρύλου βρίσκονται σ' ένα μυθιστόρημα, το «Χαμένος στην πυραμίδα: Η κατάρα της μούμιας», που γράφτηκε από τη Λουίζα Μέι Άλκοτ το 1896. Ως θεωρία τροφοδοτήθηκε από δημοσιεύματα της εποχής, τα οποία επικεντρώθηκαν στους θανάτους ανθρώπων που εμπλέχτηκαν στις ανασκαφές, όπως ο Λόρδος Κάρναρβον που χρηματοδότησε την αποστολή.

 

 

Ωστόσο, μία έρευνα του επιδημιολόγου Μαρκ Νέλσον, του πανεπιστημίου Μόνας της Αυστραλίας, αποφαίνεται ότι βάση στατιστικών δεν υπάρχει τίποτα τα αξιοσημείωτο, που να στηρίζει αυτό το θρύλο. Από τους 24 ανθρώπους που εκτέθηκαν στην υποτιθέμενη κατάρα πέθαναν μόνο οι έξι, πολύ λιγότεροι δηλαδή από τους επιζήσαντες. Εξάλλου, κανείς από αυτούς που απεβίωσαν δεν ήταν κάτω των 70 ετών, επομένως ο θάνατός τους δεν μπορεί να θεωρηθεί πρόωρος.


Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/67?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=sinevi_san_simera&utm_term=2024-11-04

© SanSimera.gr